zaterdag 14 maart 2015

Werk Martine (2)

Begin ik net een beetje de kinderen en collega’s te kennen in mijn klasje… mag ik onverwacht alweer naar een andere groep toe! Door tekort aan personeel door omstandigheden en omdat ze een nieuw kindje verwachten op de zogenoemde baby groep, hebben ze mij gevraagd of ik wil bijspringen in deze klas omdat ze een extra hand erg goed kunnen gebruiken.

Het was dan van korte duur op de groep waar ik ben begonnen, maar toch al een hele ervaring rijker. Ik heb gezien en mee kunnen helpen hoe er contact word gemaakt met kinderen die eigenlijk ontzettend afgesloten zijn van de ‘echte’  belevingswereld. Het blijft bijzonder om te zien wat voor activiteiten er allemaal voor ze georganiseerd worden.  Ik heb o.a. een Poerim feestje meegevierd met de kinderen; schminken, muziek en dans! Ook is een vast onderdeel van Poerim snoep uitdelen, nu had een collega  namens haar en de kinderen speciaal voor mij ook een zak snoep meegenomen ontzettend lief! Erg leuk contact opgebouwd met de collega’s op de groep… dus ik zal ze nog missen!

Iet wat onwennig maar met goede zin dinsdag mijn eerste dag op de nieuwe groep gehad. En oow het zijn wel lieverds zeg die kleintjes! Diezelfde morgen gelijk met de kinderen naar de ‘gym’zaal geweest.  Dit is een speciale zaal voor de kleintjes met aangepaste schommels, kussens en een grote ballenbak. Dus ik begon mijn dag erg goed; lekker met zo’n klein hummeltje in mijn armen in de ballenbak zitten. :-)

Nu deze kinderen nog zo klein zijn, is qua uiterlijk nog helemaal niet zo goed zichtbaar wat voor ernstige handicaps ze al met zich meedragen op deze jonge leeftijd. Doordat ik een kijk heb kunnen nemen in de oudere groep kinderen heb ik met eigen ogen gezien hoe de toekomst voor deze kleintjes eruit zal zien. Het besef dat ze zo afhankelijk zullen worden is bijna onvoorstelbaar..

Toch is ook zeker nu al zichtbaar dat deze kinderen veel afhankelijker zijn dan ‘gezonde’ kindjes. De babygroep bestaat op dit moment uit 5 kinderen, waarvan er maar één meisje via de normale weg kan eten. Alle andere kinderen krijgen sondevoeding. In de groep zit ook een tweeling, beide hebben een tracheostoma en kunnen niet praten of geluid maken. Contact met hun maken is dan ook erg moeilijk. Elke glimlach die je ze dan toch weet te geven door contact te maken door bijv. muziek of een aanraking is goud waard!

Wat ik zelf erg leuk vind is dat ik op deze groep ook echt meer in de zorg aan het werk ben! Betekend wel wat vroeger m’n bed uit.. maar ach dat moet je er dan ook maar voor over hebben.:-) In de ochtend meehelpen met de kindjes wassen en aankleden, luiers verschonen, met de tillift aan de slag, kindjes naar bed brengen voor hun middagdutje en verder de teacher ondersteunen in de klas. De fysiotherapeut gaf aan dat ze wilde gaan kijken of ze me misschien ook wat fysiotherapie gerichte oefeningen aan kan gaan leren om te doen met de kinderen, zodat ik ook hier inzetbaar voor zal worden in de toekomst.  


Al met al weer een hoop nieuwe (maar positieve) indrukken! 

1 opmerking: