dinsdag 3 maart 2015

Werk Reineth

Van maandag tot en met donderdag gaat om 07.30 uur mijn wekker en vertrek ik naar mijn werk bij Pre-School ‘Little Hearts’. Per bus en tram reis ik hier naartoe en als alles meezit, doe ik er ongeveer 35 minuten over. Voldoende tijd om even goed wakker te worden en klaar te zijn voor de kinderstemmetjes die ik de hele dag vanuit mijn kantoortje hoor…

De school ligt middenin een orthodox-Joodse wijk en op de rand van een Arabische wijk. Dat betekent dat het voor beide kanten goed bereikbaar is. Het is namelijk de grote wens van de Amerikaanse directrice (een messias belijdende Joodse vrouw) dat Joden en Arabieren vreedzamer met elkaar kunnen leven en zij gelooft dat dat begint in de kindertijd. Daarom is dit ook zo’n bijzondere school: het heeft een christelijke grondslag en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen Joodse, Arabische en internationale kinderen. De school is trouwens opgericht door de schrijver van het boek 'Arafat was mijn held'. Deze man was lange tijd de chauffeur van Arafat en doodde als sluipschutter verschillende politieke tegenstanders. Nu is hij christen en zet hij zich in voor het verzoeningswerk tussen Joden en Arabieren.  

Mijn taak is bijspringen op administratief gebied. Tegen al mijn verwachtingen in, was hier grote behoefte aan en zien ze mijn komst als een verhoord gebed. Aan het begin van de dag neem ik meestal met de directrice door wat er allemaal moet gebeuren. We hebben een whiteboard waar we al mijn to-do’s uit onze brainstormsessies op schrijven en losse memo’s op plakken. Inmiddels is het een feest van kleur en kan ik voorlopig aan de bak.



Ik werk in een klein muf kantoortje, wat ook best te begrijpen is, want de kinderen gaan voor. Dat betekent wel dat ik af en toe behoefte heb aan frisse lucht, wat me meteen een extra reden geeft om regelmatig even bij een klasje naar binnen te lopen. Geweldig om te zien hoe die kleintjes verschillende talen mee krijgen. Er wordt bijvoorbeeld gebeden voor de lunch in het Hebreeuws, Engels en Arabisch. Ook heeft ieder kind een vaste plek voor zijn/haar jasje, waar kaartjes bij hangen met hun naam in deze drie talen.


 Deze week wordt het Joodse feest “Poerim” gevierd. Daarom mochten de kinderen zondag een hoed op naar school en gisteren in hun pyjama  komen. Vandaag was de meest feestelijke dag en kwam iedereen verkleed. Het bijbelverhaal van Esther werd verteld en er werden veel liedjes gezongen. Ook gaven de kinderen elkaar cadeautjes en aten ze 'Hamansoren' (speciale Poerim koekjes). Ik ben vandaag wat vaker mijn kantoor uit gelopen om mee te genieten van dit feest. Nu is de school voor de rest van de week gesloten, dus heb ik een lang weekend vrij.

2 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal Reineth. Je hebt dus een beetje een 'kantoorbaan' ;-))). Weer eens wat anders!! En de wekker om 7.30 uur, dat is echt luxe hoor!!! Veel plezier en wandel maar vaak naar de kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve tante Reineth
    Slaapt "ons" kussensloop lekker ????
    groetjes Reinier

    BeantwoordenVerwijderen